مقایسه رزولوشن تلویزیون 8k با 4k

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







مقایسه رزولوشن تلویزیون 8k با 4k

مقایسه رزولوشن 8k با 4k | آیا ارتقای 4k به 8k ارزش دارد؟

مشخص است که مزایای 8k نسبت به 4k بیشتر است. اما برخلاف انتقال بین 4k و 1080p، در عمل، تفاوت آن ها چندان قابل توجه نیست. تلویزیون های 8k دارای 4 برابر پیکسل بیشتر نسبت به تلویزیون های 4k و به طرز شگفتی 16 برابر تعداد پیکسل های تلویزیون 1080p هستند. این پیکسل های اضافی در 8k تفاوت قابل توجهی در کیفیت تصویر ایجاد می کند، اما این تفاوت را تنها در صورت مشاهده یک محتوای 8k و هنگامی که به اندازه کافی نزدیک می نشینید، متوجه خواهید شد. در این مطلب به بررسی و مقایسه رزولوشن 8k با 4k می پردازیم. پس حتما این مطلب را مطالعه فرمایید.

دلیل اهمیت رزولوشن در تلویزیون

همانطور که می دانید، رزولوشن همان تعداد پیکسل استفاده شده برای ایجاد تصویر در تلویزیون شما می باشد. با نمایشگرهای با رزولوشن بالاتر مشاهده جزئیات دقیق در بازی ها، فیلم ها و برنامه های تلویزیونی مورد علاقه شما را آسان تر می کند. ارتقا تلویزیون به وضوح بالاتر ممکن است همیشه کار درستی نباشد چراکه همیشه محتوا برای آن وجود ندارد، پس انجام اینکار همیشه لازم نیست. اگرچه اکثر تلویزیون های فعلی دارای رزولوشن 4k هستند، اما اولین تلویزیونهای 8k شروع به فروش در بازار کردند. بنابراین، اگر به دنبال یک تلویزیون جدید هستید، باید تلویزیون 4k یا تلویزیون 8k را تهیه کنید.

در حال حاضر تقریباً محتوایی برای 8k وجود ندارد. چند نمونه فیلم در حال حاضر در YouTube موجود است، و همچنین چند فیلم تکنیکی برای بارگیری وجود دارد. در تنها تلویزیون 8kیی که تاکنون بررسی کرده ایم، سامسونگ Q900R، چند فایل 8k در YouTube دارد که محدود به پخش در 4k است، زیرا این تلویزیون در حال حاضر از فرمت فایل 8k یوتیوب پشتیبانی نمی کند.

بعضی از رایانه های شخصی فعلی می توانند در 8k خروجی داشته باشند، اما آنها به حداکثر سرعت تازه سازی 30 هرتز محدود شده اند و محدودیت های دیگری نیز وجود دارد. این به دلیل محدودیت در پهنای باند HDMI 2.0 است. به محض انتشار اولین کارتهای گرافیکی با HDMI 2.1، این وضعیت به طرز چشمگیری تغییر خواهد کرد.

یکی از دلایل اصلی این است که تقریباً هیچ محتوایی در دسترس نیست و بیشتر محتوای فیلم‌ها هنوز در 4k یا کیفیت پایین فیلمبرداری شده است. اخیرا چند فیلمی در 8k فیلمبرداری شده اند، از جمله Disney/Marvel’s Captain Marvel و Guardians of the Galaxy Vol. 2. اما اینها تعداد محدودی هستند که در 8k فیلمبرداری شدند و فیلم‌ها بیشتر در 4k فیلمبرداری شدند. فیلم های 8k احتمالاً حداقل 3 الی 5 تا باشند. این به احتمال زیاد تغییر خواهد کرد، اما در نهایت، در دسترس بودن محتوای 8k بهبود خواهد یافت.

آیا می دانید از نظر کیفیت 10 برند برتر تلویزیون در سال 2018 کدام ها هستند ؟

مقایسه 8k با 4k از لحاظ کیفیت گیمینگ

برای مقایسه از لحاظ بازی کمی متفاوت است. همانطور که بازی های ویدئویی بیشتر محتوای خود را فقط در صورت لزوم ارائه می دهند، کار نسبتاً کمی برای پشتیبانی آن از وضوح بالاتر نیاز است. تا زمانی که سخت افزار در حال اجرا بازی به اندازه کافی قدرتمند باشد که فریم ها را سریع ارائه کند، اکثر بازی ها به راحتی می توانند برای پشتیبانی از بالاترین رزولوشن های موجود، به روزرسانی شوند. و برخی از بازی ها از رزولوشن های 8k یا حتی بالاتر پشتیبانی می کنند.

بالاترین رزولوشن اکثر بازی ها و سخت افزارهای بازی در حال حاضر از 4k استفاده می کنند. این در حال تغییر است، هرچند که نسل بعدی کنسول های بازی توسط مایکروسافت و سونی اعلام شده اند، و هر دو آنها تأیید کرده اند که کنسول های جدید آنها از رزولوشن های 8k پشتیبانی می کنند، اگرچه هنوز هم هدف آنها این است که 4k بi سرعت 120 هرتز برسد. همچنین انتظار می رود AMD و NVIDIA به زودی کارت های گرافیکی جدیدی را منتشر کنند که از HDMI 2.1 پشتیبانی می کنند که بتوانند بازی ها را با رزولوشن های 8k یا حتی بالاتر انجام دهند. اگرچه در حال حاضر بازی های 8k تقریباً موجود نیستند، اما این پس از انتشار کارت های گرافیکی و کنسول های جدید، خیلی سریع تغییر می کند.

سامسونگ تصویری واضح تر ارائه می دهد، اما در واقعیت، این فقط از نزدیک کاملاً قابل توجه است. از یک فاصله ای، دو تصویر تقریباً یکسان به نظر می رسند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که در این مقایسه از یک تصویر واقعی 8k استفاده شده است. در اینجا تقریباً محتوای 8k وجود ندارد، بنابراین بیشتر آنچه شما مشاهده می کنید احتمالاً دارای محتوای با وضوح پایین upscaled از 8k است که متفاوت از 8k و 4k معمولی خواهد بود. تصویر با وضوح بالا در 8k تصویر دقیق‌تری خواهد بود، اما محتوا برای آن محدود است.

برای نمایش محتوا با وضوح پایین در تلویزیون 8k، تلویزیون مجبور است فرایندی به نام upscaling را انجام دهد. این فرآیند تعداد پیکسل های یک تصویر با وضوح پایین را افزایش می دهد، و به یک تصویر اجازه می دهد صفحه ای با پیکسل های کمتری داشته باشد تا صفحه نمایش را با بسیاری موارد دیگر جا دهد. یادآوری این نکته حائز اهمیت است از آنجا که مقدار اطلاعات موجود در سیگنال تغییر نمی کند، جزئیات بیشتر موجود نخواهد بود.

upscaling تلویزیون سامسونگ Q900R، وضوح تصویر را بهتر کرده، اما در کل این دو تصویر بسیار شبیه به هم هستند. جزئیات بیشتری در تصویر با اندازه بزرگتر نسبت به آنچه که در تصویر 4k مشاهده می کنید وجود ندارد. بنابراین اینکه آیا بهتر به نظر می رسد یا نه، کاملاً ذهنی است.

با داشتن تلویزیون های 8k، عملکرد upscaling حتی از قبل مهمتر است.چراکه اکثر محتوای پخش شده هنوز 1080p یا حتی پایین تر هستند، یک تلویزیون 8k در هنگام نمایش محتوای 1080p باید تقریبا 94 درصد از پیکسل ها را وارد کند. محتوای 4K در تلویزیون 4K همیشه کمی بهتر از یک تصویر upscaling شده به نظر می رسد.

فاصله مناسب از تلویزیون

داشتن یک تلویزیون 8k و محتوای واقعی 8k کافی نیست. محدودیت هایی برای دیدن چشمان شما نیز وجود دارد. اگر فاصله شما از تلویزیون خیلی زیاد است، صفحه نمایش 8k نسبت به صفحه نمایش 4k هیچ مزیتی از آن نخواهید دید.

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





:: موضوعات مرتبط: نیازمندیها، ،
:: برچسب‌ها: 4k, 8k, TV, 1080p, resolation, samsung, lg, sony, sharp, 2018, full hd,
نویسنده : iman