نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







همه چیز درباره موزه مردم شناسی مشهد ایران (Anthropology Museum Of Mashhad)
حمام مهدی قلی بیک که از قدیمی ترین حمام های ایران به شمار می رود، در شهر مشهد قرار دارد و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی یاد می شود.

در شمال شرقی ایران کلان شهری به نام مشهد وجود دارد که مرکز استان خراسان رضوی است. در این شهر، جاهای دیدنی بی شماری قرار گرفته است. در ادامه این مطلب می خواهیم حمام مهدی قلی بیک یا همان موزه مردم شناسی را که یکی از جاذبه های گردشگری مشهد محسوب می شود به شما معرفی کنیم. با توریابهمراه باشید تا با این بنای ارزشمند تاریخی بیشترآشنا شوید.

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی:

حمام مهدی قلی بیک که از قدیمی ترین حمام های ایران به شمار می رود، در شهر مشهد قرار دارد و امروزه از آن به عنوان موزه مردم شناسی یاد می شود. جالب است بدانید که قدمت این جاذبه به دوران شاه عباس صفوی برمی گردد. اگر بخواهیم در رابطه با اسم این بنا توضیح مختصری بدهیم باید بگوییم که مهدی قلی بیک، یکی از امرای ترک خراسان ، در سال 1300 شمسی دستور به ساخت این حمام داده بود و پس از مدتی آن را وقف مردم کرد به همین دلیل نام او را بر این بنای تاریخی نهادند. نام دیگر این بنا حمام شاه است به این علت که در چند قدمی مسجد شاه قرار دارد البته باید بگوییم که بعد از انقلاب اسلامی نام آن به حمام رضوی تغییر یافت. همچنین قابل ذکر است که نام این حمام در فهرست بناهای تاریخی کشور ثبت شده است. با رزرو تور لحظه آخری مشهد از این بنای زیبا دیدن کنید.

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی

این حمام چنان ماهرانه ساخته شده است که شما را به وجد خواهد آورد. هنگامی که به داخل آن می روید، نقاشی های خاص و منحصر به فرد دیوار ها توجهتان را جلب خواهد کرد به طوری که برای دقایقی هرچند اندک به آن ها خیره می شوید. معماری فوق العاده حرفه ای آن نشان دهنده استعداد و هنر بی نظیر معماران گذشته است. هر چه از زیبایی نقاشی ها و معماری استادانه این حمام بگوییم باز هم کم است و باید خودتان از نزدیک ان را ببینید. نورگیرهایی که به آن گلجام گویند، در اندازه های مختلف برای تامین روشنایی داخل ساختمان تعبیه شده است که سبب می شود در تمام طول روز دارای نور مناسبی باشد. از ویژگی های خارق العاده این نورپردازی آن است که در ساعات مختلف قسمتی از حمام دارای نور است و سایر قسمت ها تقریبا تاریک است البته امروزه با توجه به سیم کشی و استفاده از لامپ، این ویژگی چندان قابل رویت نیست.

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی - نورگیر گلجام

حمام مهدی قلی بیک دارای فضای بسیار وسیعی، تقریبا 2000 متر مربع، است که شامل بخش های مختلف می شود که هر یک از آن ها کارایی خاص خود را دارد. این قسمت ها عبارتند از:

رختکن یا سربینه 

هشتی یا میاندر

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی - هشتی یا میاندر 

گرمخانه یا نظافت خانه

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی - گرمخانه یا نظافت خانه 

خزینه

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی - خزینه 

همانطور که در قسمت های قبل توضیح دادیم، این حمام به عنوان موزه مردم شناسی هم شناخته شده است و در تور ارزان مشهد جایگاه ویژه ای دارد. این موزه دارای آثار گران بهایی از زمان های دور است که یادآور فرهنگ و زندگی مردمان گذشته است. هنگامی که از آن دیدن می کنید پوشاک سنتی خراسان، عکس های قدیمی و  وسایلی مانند شمعدانی و سماور قدیمی به چشم می خورد که به طور حتم شما را شگفت زده خواهد کرد.

حمام مهدی قلی بیک یا موزه مردم شناسی  - نمایشگاه حمام

نکاتی در مورد حمام مهدی قلی بیک:

- موزه مردم شناسی از موقعیت مکانی بسیار مناسبی بخوردار است زیرا در نزدیکی مسجد شاه، بازار فرش فروش ها و حرم مطهر اما رضا (ع)قرار دارد و بهترین هتل های مشهد شما می توانید از آن ها نیز دیدن کنید.

- ساعت بازدید از حمام مهدی قلی بیک بسیار مناسب است به طوری که در تمام روزها از 8 صبح تا  18:30 و حتی در روزهای جمعه می توانید از ساعت 2 تا 12  از این مکان تاریخی بازدید کنید.

- ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در چند قدمی از ورودی، نقشه کل حمام بر روی دیوار نصب شده است و گردشگران می توانند به راحتی از نقاط مختلف حمام دیدن کنند.

- حدودا تا  20 سال پیش عموم مردم از حمام قلی بیک استفاده می کردند ولی با گذشت زمان به صورت متروکه درآمد و به ساختمانی فرسوده تبدیل شد. خوشبختانه پس از مدتی سازمان میراث فرهنگی اقدام به مرمت آن کرد.

سخن اخر:

حمام مهدی قلی بیک با زیبایی های وصف نشدنی خود، مقصدی محشر برای بازدید است و امروزه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. اگر موفق به بازدید از این بنا شدید، مطمئنا ادم خوش شانسی هستید. برای کسب اطلاعات بیشتر از قسمت ها سفرنامه مشهد و همچنینراهنمای سفر به مشهد دیدن کنید تا در تور ارزان بهمراه خانواده از دیدنیهای مشهد لذت ببرید.

:: موضوعات مرتبط: گردشگری، ،
:: برچسب‌ها: مشهد,موزه,
نویسنده : iman
هتل آپارتمان آرمان مشهد

هتل آپارتمان آرمان مشهد

هتل آپارتمان آرمان مشهد

شاید در سفر به مشهد اسم مرکز خرید آرمان به گوشتان رسیده باشد و یا از ان بازدید کرده باشید. هتل آپارتمان آرمان مشهد نیز جزوی از این مجموعه است که نود هزار متر مربع مساحت داشته و بزرگ ترین هتل آپارتمان کشور در مشهد است. همینطور تنها پانصد متر از حرم فاصله داشته و امکانات بسیار خوبی به میهمانان خود ارائه میدهد. هتل آپارتمان آرمان مشهد سال 94 ساخته تکمیل شده و هتلی نوساز میباشد به همین دلیل بسیاری از امکانات آن بروز و مدرن است. این هتل هب تنها دو لابی داشته که هرکدام از لابی ها ششصد مترمربع مساحت داشته و داری پذیرش میباشند. لابی نیز کنار رستوران، کافه و باغچه شیشه ای قرار دارد. همینطور ظرفیت پارکینگ آن چهارصد واحد میباشد. این هتل بسیار زیبا و باشکوه ساخته شده و حدود سیصد اقامتگاه و چهارصد واحد تجاری دارد. کارکنان این هتل مسطل به زبان های عربی و انگلیس هستند. خدمات پذیرش شبانه روزی و ترنسفر فرودگاهی رایگان میباشد. از جمله خدمات دیگر این هتل صرافی، خشک شویی، شونا بخار، حمام ترکی، استخر ، سونا خشک، جکوزی، حوضچه آب سرد، استخر مخصوص کودکان و سالن ماساژ میباشد. امروزه بیشتر توریست ها و گردشگران تور  مشهد این هتل را برای اقامت انتخاب میکنند بیشتر به دلیل اینکه به حرم نزدیک بوده و امکانات خوبی ارائه میدهد.

هتل آپارتمان آرمان مشهد

اگر قصد سفر به مشهد را دارید در سایت لست تورز لیست انواع تور ارزان را براحتی میتوانید انتخاب کنید.

:: موضوعات مرتبط: گردشگری، ،
:: برچسب‌ها: مشهد, هتل,
نویسنده : iman