نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







راهنمای جامع خرید تلویزیون

تلویزیون جزو اجتناب ناپذیر لیست جهیزیه عروس هست. خرید تلویزیون در گذشته کار خیلی راحتی بود. فقط کافی بود به یک فروشگاه صوتی و تصویری بروید و از معدود مدل های موجود بازار یکی را انتخاب کنید. ولی در سالیان اخیر به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تنوع بالای محصولات و همچنین قیمت نسبتا بالا خریدن تلویزیون به بررسی و تحقیق نیاز دارد. در ادامه مطالب راهنمای خرید کالای جهیزیه، شما را با مهم ترین نکات خرید تلویزیون آشنا می کنیم.

راهنما خرید تلویزیون

انواع مدل تلویزیون

قبل از هر چیز لازم هست کمی با انواع تلویزیون های موجود در بازار و ویژگی های آن ها آشنا شویم تا در هنگام انتخاب، اطلاعات کافی و ضروری هر مدل را بدانیم و بر اساس آن خرید خود را انجام بدهیم.

ال سی دی LCD و ال ای دی LED

تا این لحظه مورد استقبال ترین نوع تلویزیون در بازار می باشد. این تلویزیون نور را به وسیله پنل ال ای دی (LED) تولید می کند. در واقع انچه که به نام تلویزیون LED گفته می شود، همان نوع LCD است که از نور پس زمینه LCD استفاده می کنند. البته نوع قدیمی تری از LCD ها وجود دارد که نور خود را به وسیله کریستال مایع تامین می کنند که در مقایسه با نوع LED ها کیفیت تصاویر پایین تری ارائه می دهد و محدودیت در زوایای دید ایجاد می کنند. به طور کلی LCD ها جزو ارزان ترین ها هستند.

تلویزیون ال ای دی

QLED

در واقع همان مدل LCD با نور پس زمینه LED هستند. ولی با استفاده از تکنولوژی Quantum Dots، نور پس زمینه بهبود یافته و در نتیجه با کیفیت تصاویر بهتری روبرو هستیم. در تلویزیون های شرکت ال جی این مدل به نام نانوسل عرضه می شود.

OLED

در این تلویزیون ها نور توسط لایه ای از ال ای دی های ارگانیک تولید می شود و در واقع هر پیکسل نور خود را تامین می کند. به همین دلیل بسیار نازک تر و البته سبک تر از نوع LCD هستند. همچنین کیفیت تصویری به مراتب بهتر نسبت به ال سی دی ها دارند. نور سیاه را به طور کامل تیره نشان می دهد ولی در نوع LCD موقع پخش تصاویر تیره و سیاه هم ردی از نور قابل مشاهده است. هر چند که در تصاویر بسیار روشن قضیه کمی متفاوت است و در بعضی از مدل های LCD بهتر از OLED عمل کند.

لازم به ذکر است با تکامل تلویزیون OLED این موضوع تا حدود زیادی برطرف شده و می توان به جرات ادعا کرد که در همه ایتم ها نوع OLED به LCD برتری دارد. از آن جایی که افزایش کیفیت به طور مستقیم بر افزایش قیمت تاثیر می گذارد، تلویزیون های OLED به طور قابل ملاحظه ای گران تر هستند. البته توصیه ما این هست که در صورت عدم محدودیت بودجه این مدل تلویزیون را خریداری کنید.

فرق led و oled

مدل خمیده

این مدل از جدیدترین تلویزیون های موجود در بازار در سالیان اخیر هست. طبق ادعای سازندگان بر اساس خمیدگی چشم طراحی شده تا تجربه مطلوب تری به بیننده بدهند. زیبایی و جلوه خاصی دارند و کیفیت رنگ بهتری نسبت به مدل های قبلی دارند. البته بسیار گران هستند و زاویه دید بسیار محدودی دارند و باید در حالت مستقیم به تلویزیون قرار بگیرید. به طور کلی کم کم از رغبت مشتریان به تلویزیون خمیده کم شده و شاید در سالیان آتی دیگر شاهد تولید آن ها نباشیم.

تلویزیون خمیده

برای مشاهده انواع تلویزیون کلیک کنید

رزولوشن

رزولوشن فاکتور بسیار مهم دیگر برای انتخاب تلویزیون که به معنی دقت تصویر هست. اگر برای شفافیت صفجه نمایش اهمیت زیادی قائل هستید، باید رزولوشن تلویزیون را حتما بررسی کنید. به طور خاص رزولوشن تعداد پیکسل های صفحه نمایش هست. انواع رزولوشن عبارتند از HD، FULL HD وULTRA HD که به ۴K هم مشهور است و البته بهترین رزولوشن هم می باشد. در رزولوشن ۴K تصاویر واقعی تر هستند. پیشنهاد می کنیم در صورتی که بودجه کافی در اختیار دارید، در انتخاب رزولوشن تلویزیون خود به سراغ FULL HD یا ۴K بروید.

رزولوشن تلویزیون

سایز صفحه تلویزیون

هر چقدر در انتخاب رزولوشن و نوع تلویزیون وسواس به خرج بدید و هزینه زیادی هم متحمل بشوید، اگر در انتخاب سایز صفحه درست عمل نکنید، استفاده کامل از قابلیت های تلویزیون امکان پذیر نیست. اما برای این کار باید با در نظر گرفتن محل قرار گرفتن تلویزیون و محل نشستن شما و فاصله بین این دو محل، سایز مناسب صفحه را تشخیص دهید. البته به طور کلی رابطه دقیقی در این باره وجود ندارد و در منابع مختلف فواصلی مطرح شده که کمی با هم فرق دارند. ولی به طور حدودی می توانید از جدول زیر برای نسبت فاصله با سایز صفحه نمایش استفاده کنید که مقادیر آن از سایت ارتینگزاستخراج شده است.

سایز صفحه نمایش بر حسب اینچفاصله بیننده تا تلویزیون بر حسب سانتیمتر
۳۲ ۶۱ – ۱۵۲
۴۰ ۱۵۲ – ۱۶۸
۴۳ ۱۶۸ – ۱۹۸
۵۰ ۱۹۸ – ۲۱۳
۵۵ ۲۱۳ – ۲۴۴
۶۰ ۲۴۴ – ۲۵۹
۶۵ ۲۵۹ – ۲۷۴
۷۰ ۲۷۴ – ۳۰۵
۷۵ ۳۰۵ – ۳۲۰
۸۰ ۳۲۰ – ۳۵۱
۸۵ ۳۵۱ – ۳۶۶

ویژگی HDR

در تلویزیون های جدید با رزولوشن ۴K این قابلیت وجود دارد که باعث بیشتر شدن طیف رنگی و روشنایی و بهبود کنتراست تصویر می شود و تصاویر را طبیعی تر و با جذابیت بالا نشان می دهد. بعضی شرکت ها نوع بهبودیافته HDR را ارائه دادند که به نام دالبی ویژن می باشد.

قابلیت HDR

نکات تکمیلی

• پارامتری به نام نرخ نوسازی وجود دارد که بیانگر تعداد دفعاتی است که تصویر در یک ثانیه عوض می شود. در تلویزیون های جدید کمتر از ۱۲۰ نمی باشد که باعث می شود حتی در صحنه های سریع دچار تاری نشود. هر چه این نرخ بیشتر باشد کیفیت بالاتری در تصاویر تلویزیون خود خواهید داشت.
• بعضی فروشنده ها بر روی ویژگی نسبت کنتراست تصویر مانور می دهند. توصیه میکنیم که خیلی به این فاکتور توجه نکنید.
• ورودی و خروجی های تلویزیون را بررسی کنید تا پاسخگوی نیازهای شما باشد و با توجه به موارد استفاده شما پورت های لازم را داشته باشد. مهمترین این پورت ها HDMI، RCA، کامپوننت، LAN و … می باشد.
• یکی از ویژگی های تلویزیون های جدید هوشمند بودن است که امکان اتصال به اینترنت و به دنبال آن چک کردن شبکه های اجتماعی و تماشای محتوای نت فلیکس و امازون را برای شما فراهم می کند.

تلویزیون هوشمند

جمع بندی

همانطور که مشاهده کردید برای خرید تلویزیون که از ضروریات خرید جهیزیه برای شروع زندگی هست، باید هر کدام از ویژگی های کلیدی مدل های مختلف تلویزیون را مورد مطالعه قرار بدهید. مهم ترین این موارد سایز صفحه نمایش، نوع تلویزیون و رزولوشن هست. امیدواریم از این مطلب استفاده کافی را برده باشید.

منبع : weddingo.ir


:: برچسب‌ها: تلویزیون, خرید تلویزیون, تلویزیون جدید هوشمند,
نویسنده : iman